۱۰ ماده ی غذایی برای سالم ماندن دندان ها

 

کرفس
خوردن کرفس اولا باعث افزایش ترشح بزاق می شود که می دانیم بزاق خاصیت ضد پوسیدگی و محافظت از دندان ها را دارد. دوما جویدن زیاد کرفس باعث ماساژ لثه می شود و به صورت مکانیکی، به تمیز کردن سطوح دندان ها کمک می کند.

پنیر
محیط دهان را متعادل می کند و از خورده شدن مینای دندان به وسیله اسیدهای ناشی از تجزیه خوراکی ها جلوگیری می کند و روی مینای دندان خاصیت بازسازی و محافظت کننده دارد. خوردن یک تکه پنیر، بلافاصله پس از مصرف خوراکی های حاوی مواد قندی، می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مفید باشد. البته باید بدانیم هیچ چیز جای مسواک زدن به موقع و استفاده صحیح از نخ دندان را نمی گیرد.

چای سبز
چای سبز با داشتن پلی فنول ها و آنتی اکسیدان، باکتری های مضری که ایجاد پوسیدگی و بوی بد دهان می کنند را از بین می برد. همچنین بسیاری از چای سبز ها حاوی فلوراید هستند و می دانیم که فلوراید، دندان ها را از پوسیدگی محافظت می کند.

کیوی ، سیب ، توت فرنگی و مرکبات
این میوه ها حاوی ویتامین C فراوان هستند و برای لثه مفیدند چون که ویتامین C در ساختمان شبکه کلاژن موجود در لثه ها و پوست، ضروری و لازم می باشد. همچنین گاز زدن سیب عمل تمیز کردن دندان ها را به صورت مکانیکی انجام می دهد.

پیاز
پیاز خام با داشتن ترکیبات سولفور آنتی باکتریال قوی، باکتری های مضر دهان را از بین می برد و برای سلامت دندان و لثه مفید است. شایان ذکر است که مصرف پیاز همراه با جعفری یا نعنا می تواند از ایجاد بوی بد آن در دهان جلوگیری کند. همچنین آب پیاز می تواند در کاهش درد دندان موثر باشد.

کنجد
بعضی مغز ها به خصوص کنجد با داشتن کلسیم زیاد، می توانند در حفظ استحکام استخوان های اطراف دندان ها مفید واقع شوند.

قارچ
طبق تحقیقات انجام شده، قارچ به واسطه ی داشتن گلوکان نوع A می­تواند از تشکیل پلاک میکروبی و ایجاد پوسیدگی در سطوح دندان­ها جلوگیری کند

هویج، بروکلی و کدو تنبل
این سبزیجات به مقدار زیاد حاوی ویتامین A می باشند که برای مینای دندان مفید و ضروری است

شیر و ماست
این دو حاوی کلسیم فراوان هستند که می دانیم برای دندان و استخوان مفید است. ماست بدون مواد شیرین کننده می تواند به دلیل داشتن اسید لاکتیک، برای سلامت لثه بسیار مفید باشد و از ایجاد بیماری های لثه جلوگیری کند.

آب
نوشیدن آب می تواند همچون بزاق عمل شتشوی دندان ها و پاک کردن مواد غذایی بین دندان ها را انجام دهد و لثه را هیدراته می کند